Min blogglista

fredag 10 december 2010

Gåtfulla målningar

Jag tycker att Ulla-Lena Lundbergs nya bok ”Jägarens leende - resor i hällekonstens rymd” hamnat lite på sidan om i höstutgivningen. Varför nomineras hon inte till prestigepris och får mer publicitet?
Kanske svaret är att de som nominerar inte är riktigt säkra på vad det är för en bok.
För mig är det självklart en skönlitterär bok på temat resor, minnen och tidens obevekliga gång. Samtidigt är det en berättelse om stark syskonskärlek och om de två systrarnas utforskande av världen.
Visst, de utforskar klipp- och grottmålningar men de utforskar också livet. Och de tröttnar aldrig på att säga: Nej men se!
Det man får i sin hand är en mångtydig bok som håller för omläsning, att det också handlar om de allra äldsta uttrycken för bildkonst och religiösa föreställningar gör inte boken sämre precis.
Jag hoppas att boken hamnar i många julklappspaket och att många får glädje av gränsvidgande läsning.

1 kommentar:

  1. Hoppas jag får den i julklapp. Vi har i pricip alla hennes böcker i vår bokhylla.

    SvaraRadera