Min blogglista

onsdag 12 januari 2011

Fnissar glatt och läser

Idag kom den äntligen, diktboken jag längtat efter. (Jo, det är sant!) Staden i mitt hjärta med poesi och transpiranto från Grönköping. En sprillans ny samling från Lind & Co -förlaget som gav ut skandalboken om Sveriges kung. Det är bredd på utgivningen, eller så tyckte dom väl att kungaboken anknöt bra till Grönköping-stilen. Inte vet jag.
Jag vet, antingen hatar man Grönköping och tycker det bara är trams, eller så älskar man den här typen av ordglad humor.
Jag gilla i synnerhet dikterna på transpiranto, Grönköpings egna världsspråk som har Ludv. Hagvald (bilden)som uttolkare. Man kan inte annat än fnissa eller skratta högt när man läser titlar som: Senilia, liberia, pinuppans polar - Du gamla du fria. Kungssången heter Trall Royal, förstås. Den nu avslutade julen inspirerar till tolkningar. Santa Luzzia, lux mgavatto har vi sjungit liksom Stephan istat hippolog.
En av favoriterna ska ni få ett smakprov av: La Nizzo av Vittorio Rydmonto.

Fimbulnoktürn' hat strong klimat.
asterix funkas et brassans.
Tutti slafas in isolat
tief in las missinassa.

Dikten avslutas med den geniala översättningen:
Nizz' ist nur piggelino - endast tomten är vaken.

Blev ni lite gladare nu?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar