Min blogglista

tisdag 25 januari 2011

Ung skräckmästarinna

I går kväll läste jag ut Amanda Hellbergs andra roman, "Döden på en blek häst"- en roman där det övernaturliga är med hela tiden, där en ung konststuderande i Oxford får kontakt med ruggiga händelser som hänrt tidigare på platsen. Och Maja Grå, som studenten heter, har också en mamma som spökar. Hon blev mördad i Brighton och hennes närvaro känns...som en doft av liljekonvaljer.
Men tro nu inte att romanen är helt utflippad, det är den inte. Här skildras livet i studentstaden - författaren (bilden) bor själv där med sin familj - och de hårda konststudierna. Författaren är också  illustratör och publicerar barnböcker på engelska.
Jag gillar tonen i romanen, de plötsliga svängningarna i handlingen. Och vetskapen om att fienden finns mitt ibland oss, där du minst anar.
Upplösningen på romanen är oväntad. Mer säger jag inte.
 Hellberg kommer jag att följa med intresse, det är säkert.
Hon är bara 37 år med har redan visat lejonklon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar