Min blogglista

söndag 13 februari 2011

Favoriten Paretsky

Jag upptäckte till min förtjusning att deckarförfattaren Sara paretsky från Chicago är bara en vecka yngre än jag, född i tvillingarnas tecken. Kul!
Medan alla jamar om hur tuff och smart Lisbet Salander är så säger jag: hon är inget i jämförelse med Paretskys streetsmarta hjältinna V.I. Warshavski. Privatdetektiv av italienskt-polskt ursprung med en förmåga att klara de mest utmanande problem. Hon slåss som en buse och är ofta beväpnad, det behövs. Chicago är ingen idyll.
Och V I - som står för Victoria Ifigenia - tar uppdrag som för henne in i dunkla sfärer där pengar är makt och där de små människorna får sitta emellan. Paretsky fångar situationer och språk på ett mästerligt sätt och rekommenderas absolut.
Hon har skrivit 12 V I-deckare och cirka hälften av dem, finns översatta till svenska. "Utsåld" är den senaste och den kom -07 och handlar om vad som händer när V I försöker hjälpa sitt gamla basketlag i södra Chicago.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar