Min blogglista

tisdag 29 mars 2011

Bli en berättare!

Böcker kan ju handla om så mycket.
Idag tänkte jag lyfta fram en bok som lär oss berätta, alltså muntlig framställning som det hette när jag gick i skolan. Ett elände för oss som var blyga och ängsliga. Men den rädslan går att jobba bort, tro mig. Idag vågar jag stå inför publik, utan fusklapp, och berätta det jag tänkt.
Christina Claesson är en av Sveriges bästa berättare, medlem i BRAK - Berättarakademin. Hon har skrivit en bok som heter Berättarens handbok, och en handbok är det. Man får lära sig att göra felsök på sig själv i lugn och ro, upptäcka vad man gör för fel.
Och man är inte ensam om att göra dem!
Boken rundas av med fyra intervjuer med goda berättare.
Efter de här lektionenerna så slutar knäskålarna att låta som kastanjetter. Nästan.

2 kommentarer:

  1. Låter som en jättebra bok det där! Tack för tipset =)

    SvaraRadera
  2. Jaha, det här är således boken man borde haft tillgång till när man fortfarande var en tafatt grundskoleelev? Numera är det helt klart mycket mer muntlig framställning inbakad i skolundervisningen än på min tid, och dessutom i alla möjliga och omöjliga ämnen. Jättebra! Mer stå-uppande åt folket (läs: skolbarnen)!

    SvaraRadera