Min blogglista

lördag 19 mars 2011

En utmanande tegelsten

Den spanske författaren Ildefonso Falcones andra stora roman har nu kommit ut på svenska. "Fatimas hand" heter den och det är en tegelsten på drygt 900 sidor.
En historisk roman från 1500-talet som skildrar tiden när de sista morerna (muslimerna) fördrevs från Spanien. Kärlek och dramatik, rafflande intrig förstås.
Men jag måste säga att 900 sidor är väldigt mycket roman. Jag undrar alltid över författare som skriver så långt, om de har svårt för att koncentrera berättelsen. Tänker på en av favorierna, engelsmannen J S Sansome som skriver om Tudorernas England, hans romaner är sällan mer är 400-sidor. Det tycker jag är ett lagom format.
Men visst känner jag mig lockad av Fatimas hand, jag gillade hans förra roman, Katedralen vid havet.
 Men inte kan man ligga och läsa den här luntan, det är då säkert.
Hur har ni det med tjocka böcker?
Gillar ni dem eller....?

1 kommentar:

  1. Jag som i princip gått över helt och hållet till audioböcker har inget emot att de är "tjocka" ;o) Vanliga, tryckta alster har jag alltid tyckt blir bokstavligt talat tunglästa om de är för mastiga. Dessutom är det ett fåtal som "håller" hela resan genom alla hundratals sidor.

    SvaraRadera