Min blogglista

söndag 6 mars 2011

Livet efter 50

Jag tyckte att det lät som en god idé, att någon i romanform  försöker beskriva kvinnoliv efter 50. Men efter att ha läst "Sex, systerskap och några män senare" tycker jag att idén är dålig - eller snarast utförandet av den.
Det är Monica Gunne som är huvudförfattare men medförfattarna Amelia Adamo och Susanne Hobohm skymtar också i lätt förklädnad.
Det som gör mig mest deppad med den här "romanen" är att kvinnorna beskrivs som känslomässiga tonåringar. De flamsar och tramsar som 14-isar och männen är fortfarande det viktigaste.
varför inte skriva om mogna - mentalt mogna - kvinnor som klarar av att tänka själva och som lever i jämställda förhållanden. Sådana kvinnor finns ju också.
Nu är det mest dyra kläder, smink, laseroperationer och häftigt sex som beskrivs. Boken är som en förlängning av Adamos M-magasin - minus bilder då.
Nä, det här är inget för mogna kvinnor med hjärna - tyvärr.

2 kommentarer:

  1. Oops, det där var ord och inga visor! Inte utan att jag, som just slutfört en roman om livet efter 60, tar åt mig ... Min Solveig är kanske lite väl mycket en fjortis mellan varven hon också? Här får man allt lov att ta sig en funderare ... :o/

    PS. Men tack för tipset! Jag ska inte läsa den här aktuella boken ;o)

    SvaraRadera
  2. Nej, jag tror inte att din hjältinna riskerar att framstå som så här hjärndöd.Tyvärr har de tre författarna bakom boken jag skrev om aldrig ställt sig frågan hur personerna kunde uppfattas av läsaren
    - trovärdighet måste finnas för att läsaren ska stå ut med verket.

    SvaraRadera