Min blogglista

onsdag 23 mars 2011

Spännande från Island

I slutet av fjolåret läste jag Steinar Bragis roman "Kvinnor". Romanen var nominerad från Island som kandidat till Nordiska Rådets litteraturpris. Nu kommer författaren till litteraturdagarna och honom tänker jag inte missa.
   Hans roman är en blandning av deckare noir och samtidsskildring. Kvinnan Eva kommer hem till Island efter många år utomlands. Hon har följt efter Hravn, mannen i hennes liv. Fast Hravn är inte förtjust i det.
Eva får bo i en andrahandslägenhet, belägen i ett högteknologiskt hus i en stad som liknar Reykjavik.
Men sedan börjar det hända kusliga saker. Eva känner att hon är iakttagen i lägenheten liksom när hon går ut, en känsla som stegras sida för sida.
   Mer ska jag inte berätta om handlingen.
   Om mina litterära antenner fungerar som de ska så är Steinar Bragi en isländsk författare som kommer att låta tala om sig.
   Bäst att lyssna på lördag när han är inom räckhåll.

3 kommentarer:

  1. Aha, en ny islänning! Hoppas alstret finns i audiobokformat på bibban.

    Jag har redan ett par islänningar bland mina favoriter: Arnaldur Indriđason och Yrsa Sigurđardóttir. Kanske hittar jag här en till. Denna ser ju dessutom trevlig ut ;o)

    SvaraRadera
  2. Jo du Nina, han var riktigt intressant. Du får läsa mer om honom i morgondagens kulturbilaga. Och jag tycker inte att hans roman är hemsk, men den är mörk och laddad, det är den.

    SvaraRadera
  3. Attans! Boken finns INTE som audiobok :o/ Ja, inte ännu i alla fall. Men jag får väl hålla tummarna för att den kommer. Laddade, mörka berättelser är något jag verkligen gillar!

    SvaraRadera