Min blogglista

tisdag 15 mars 2011

Spöken och andar

Måste säga att det okända har en viss lockelse. Uppvuxen som jag är med rysliga historier om spöken så har jag en hyfsad referensram i ämnet.
   Jag hittade hos Carlssons förlag en bok som fördjupar definitionen av vad vålnader och andar är. Eva Carlsson Werles "Vålnaden går före..."
   Hon skriver om svensk folktro men den var likadan på Åland och i Svenskfinland i ädre tid och väldigt många av de övernaturliga fenomenen har sina rötter långt ner i tidsbrunnen, i hednisk vikingatid. Oden var ju en mäktig trollkarl och kunde byta "hamn" fortare än någon annan.
   I den här boken förklaras överskådligt vem som är vem i den här skuggvärlden.
   Jag skulle tro att unga läsare, som läser fantasy och science fiction har utbyte av boken. För de gamla skepnaderna blir som nya hos till exempel en författare som John Ajvide Lindqvist.
   Och visst, här i boken finns också historier som gör att jag är glad att kvällarna nu blir ljusare....

1 kommentar:

  1. Vet du om att det finns en gammal bok som heter När döden gästar?
    Den har ruggigt mycket spökhistorier. Men den får man bara tag på via fjärrlån - men det är värt besväret, jag lovar.

    Småspöket

    SvaraRadera