Min blogglista

torsdag 3 mars 2011

Theodorakis musik på djupet

En av den moderna grekiska musiken stora portalfigurer är Mikis Theodorakis.
Som ung fascinerades jag av hans musik och av de starka texterna, skrivna av samtida poeter som Ritsos, Anagnostakis och Seferis.
Därför blev jag glad när jag på nätet hittade en bok om Theodorakis och hans musik, "Mikis Theodorakis - finding Greece in his music" heter den och den kom ut i Aten i fjol. Det är en populariserad version av Angelique Mouyis doktorsavhandling och den illustreras med massor av foton.
Theodorakis var en av de starkaste motståndarna till "överstarnas kupp" och hans musik var under det sena 60-talet också en del av proteströrelsen i Grekland, kompositören fick sitta både i fängelse och i husarrest långt ute på den grekiska landsbygden.
Under de här åren skrev han några av sina starkaste verk, "In a state of siege" och oratoriet "Aktion esti" (Prisad vare). Boken blir också en resa genom Greklands moderna historia parallellt med beskrivningen av Theodorakis musikaliska utveckling.
Jag har läst den med stor behållning och samtidigt gjort en nostalgitripp till min engagerade ungdom.

1 kommentar:

  1. Kul tips! Den ska jag skaffa - även jag älskade musik av Theodorakis!

    BGS

    SvaraRadera