Min blogglista

torsdag 23 juni 2011

Kvinnor som älskar

Blev stående med en bok i handen, undrande över varför jag köpt den och betalat 29 euro för den.
   Boken heter Kvinnor som älskar böcker för mycket och är skriven av en amerikansk litteraturvetare som heter Brenda Knight.
   Bokens undertitel är "Om bokmalar, blåstrumpor och berätterskor" och det borde ju passa på min blogg onekligen.
   Jag ser av bokens brutna rygg att jag läst den. Men varför minns jag så lite av den?
kanske för att den är ganska fragmenterad, blandar smått och stort utan synbar ordning, allt från Sapfo till Barbara Cartland.
   Det finns ändå två saker jag gillar med boken när jag bläddrar: det roliga omslaget med 50-talsstuk och så alla tips om glömda författarinnor man får.
   Så den får stå kvar i hyllan, ett tag åtminstone.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar