Min blogglista

fredag 29 juli 2011

Den tolfte knappen

Härom kvällen blev jag så trött på skruvade moderna deckare där folk dör som flugor.'
Gudarna ska veta att verklighetens illgärningar överträffar dikten.
   Så jag tog mig en titt på makens fina Stieg Trenter-samling, som är nästan komplett. Och ögonen sökte sig tilll "Tolfe knappen" (utkommen -65) som handlar om arkeologi, historia, övernaturligheter och så ett mysterium.
   När man läser Trenter får man uppleva ett helt annat sätt att hantera deckare på. Det är psykologiskt tämligen trovärdiga personer; bra känsla för plats - Varbergs museum - och även tidskänsla och ett gott språkbruk.
   Så behövs det förstås en gåta annars blir det liksom inte nån deckare. Och med fotografen Harry Friberg som rädfdandew ängel blir det hela lite lagom småputtrigt.
   Och så hade jag glömt att Trenter är så rolig! Också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar