Min blogglista

onsdag 13 juli 2011

Hjärta, smärta och goda råd

På 50-talet, när det fanns tidningar som Fick-Journalen, och där kunde man alltid läsa goda råd om vad som passade sig eller inte för flickor att gör. För det var mest flickor som frågade, som jag minns det.
   Nu har de här flickorna passerat livets middagshöjd (vilken snygg omskrivning!) men de skriver fortfarande till frågespalter. Till exempel till Dr Böhm i M-Magazin.
   Nu har den gode doktorn publicerat ett utvalt antal frågor och svar i bokform. "Kärlek, gränser och andra  möjligheter" heter Tomas Böhms nyutkomna bok. Här kan man läsa om vardagstragedier, mormor som inte fåt träffa sina barnbarn, bonusbarn som hatar pappas eller mammas ny, avund, arvskonflikter och all möjlig annan jäkelskap.
   Av svaren ska man kunna dra slutsatser och känna sig stärkt av råden.
   Fast jag vet inte. Kanske jag är en o-typisk läsare, men jag får lust att skrika högt ibland. Säga ge upp det där, det kommer aldrig att funka!
   Det är ju inte konstruktivt och jag är (tack och lov) inte psykoanalytiker så jag får fnysa så att bladen vänder sig om jag vill.
   Och boken kan säkert vara till nytta för någon - skriver jag skenheligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar