Min blogglista

lördag 24 september 2011

Teir väljer novellen

"Ett par månader innan jag oskyldigt greps för inbrott i Jörn Donners arbetsrum hade jag sagt upp mig från radion."
    Det är en  evighetsstuderande  som grundar The Jörn Donner Appreciation Society och låter besattheten av Donner ta över sitt liv.
    Och det är den första suveräna raden i den första novellen i Philip Teirs debutbok "Akta dig för att färdas alltför fort" som är nyutkommen och innehåller tolv noveller.
   Roligt är det att en debutant satsar på novellens form, det är inte längre så vanligt. De flesta fläskar till med en roman.
   Novellerna har vitt skilda teman men ofta handlar det om resor, i tid och rum och utgångspunkten är ofta Helsingfors. Eftersom jag just börjat läsa boken så tänker jag inte berätta mer, men det verkar vara uppfriskande läsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar