Min blogglista

måndag 12 mars 2012

Inne i Labyrinten

Jag har inte läst så mycket av Kate Mosse förut men jag gillade hennes Vinterspöken (Winter Ghosts) som jag läste i fjol. Nu har jag huggit in på dsen maffigt tjocka "Labyrint" och den har samma sug som den förra.
  Handling på två tidsplan, ett modernt och ett medeltida. För hos Mosse kan tidena överlappa varandra.
Platsen är Carcassonne i Sydfrankrike och en ung flicka får en märklig gåva, en bok som innehåller den heliga graalens hemlighet. (Ja, vad skulle moderna mysterieförfattare göra utan alla graal-historier!)
Och så, 2005, hittar arkeologen Alice Tannen ett par skelett gömda i en grotta. Och de borde ha fått vara gömda, vad det verkar...
   Såg att Mosse har kommit med en ny bok nu, hittills bara på engelska. Den heter "Citadel" och handlar om motsåndsrörelsen i Frankrike under andra världskriget. Kan säker vara värd en och annan sen kväll den med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar