Min blogglista

onsdag 25 april 2012

Homan - och Cléo - fyller 40

   Tänk vad tiden går! I vår kommer bok nummer 40 om den stillsamme antikhandlaren Johan Kristian Homan i Gamla stan  ut och det firar Jan Mårtensons (bilden) förlag genom att ge ut en samling icke tidigare publicerade Homan-äventyr med titeln "Jubileumsmord" och så deckaren "Mord i blått" som tar läsarna med till intrigfyllda modemiljöer och till Marrakesch.
  Antingen gillar man Homan, trots hans manér, eller så avskyr man honom för manérens skull. Något mellanläge har åtminstone inte jag lyckats hitta. Själv hör jag nog till gruppen "gillar Homan", inte minst för att han håller sig med siamesen Cléo. En intelligent katt när det gäller brottsliga ledtrådar. Kanske hon blivit sådan för att hon äter strömming på ett fat av Mesissen-porslin.
   Så nu ska jag lägga böckerna på vänt till helgen och då grotta ner mig med Homan.
   Det finns också ett Homansällskap som har en bra hemsida. På http://homansallskapet.se/ kan man läsa mer om Homan och hans skapare. Visste ni att Mårtenson både varit chef för kungens kansli, FN-tjänsteman och diplomat - fast han levt dubbelliv som Homan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar