Min blogglista

måndag 9 april 2012

På mordiska Gotland

   Det fanns ovanligt gott om påskekrim i år vill jag lova. Eftersom jag läst ut ett par av de nya före påsk så hann jag med Anna Janssons nya också. "När skönheten kom till Bro" heter den och förstås är det Maria Wern som löser brotten här.
   Det handlar om en mystisk bilolycka, en försvunnen flicka och om nattliga rollspel i Sankt Clemens ruin. Massor av spår och villospår. Alla bekanta och vänner till Maria tycks vara inblandade i gåtan.
   Fast jag blev lite besviken på upplösningen, den känns nästa flickboksaktig med Maria och den försvunna instängda i en källare i Bro. Kanske lite för mycket av autopiloten på när gåtan konstrueras.
  Bäst är Jansson på att beskriva relationer mellan människor och iaktta de synliga och osynliga band som håller ihop vardagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar