Min blogglista

torsdag 17 maj 2012

I björkarnas tid

   Jag älskar björkar, i synnerhet de som finns just nu med vita stammar och skir grönska. Och liljekonvaljer får gärna växa under björkarna. Det är nog för att jag är ett tidigt junibarn som jag älskar den skira grönskan.
   Och jo, jag vet att pollenalergiker har det svårt. Men det kan inte rubba min kärlek till nyutslagna björkar.
Lennart Sjögren, öländsk poet i mästarklass skriver vackert och gåtfullt i dikten Glädjen, som slutar så här:


Men de som var glada och talade om glädjen
var varken hårda
eller hade förbund med glömskan.
De förvånade mig
jag tyckte de liknade björkar
och andra svårbeskribara träd
i sommarens början.

Vill man läsa mer av Sjögen kan man läsa "Fågeljägarna" eller "Sent - tidigt".
Det finns många fler samlingar av honom. Läs någon!

1 kommentar: