Min blogglista

måndag 21 maj 2012

Kerouac på väg igen

Den har kallats generationsroman, Jack Kerouacs (1922-1969) roman "På väg" som nu kommer ut i ny översättning av Einar Heckscher. Romanen hörde till den obligatoriska läsningen, det hörde till att man visst vad den handlade om. Romanen som kallats beat-generationens viktigaste och "beat" stod för slagen, den slagna och rotlösa efterkrigsgenerationen som jagade runt över hela USA efter kickar genom, droger, sex och jazz.
   När jag läste den första gången var mitt betyg ett mja. Men jag slka ge den en chans igen, läsa den som en fiktiv självbiografi över den franskättade killen - föräldrarna kom från Quebeckprovinsen - som aldrig fann sig till rätta. Han dog alltför tidigt av skrumplever och blev en myt inom ungdomskulturen. Kerouac har inspirerat många, inte minst Ulf Lundell när det gäller berättarstilen.
   Själv har han sagt att han ville skriva en modern Domn Quijote-skildring, en jag på väderkvarnar och illusioner.
   Det har han lyckats med och den här pocketen får bli en av sommarböckerna i år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar