Min blogglista

måndag 31 december 2012

En kväll för vemod

  Många firar nyår med buller och bång, med kalas och rakteter. Inget fel med det om man känner för det.
  Men för mig är nyårsafton alltid färgad av vemod. Jag vet att det finns människor jag känner som inte får uppleva ett nytt år och jag tänker på dem som försvunnit under året. Tidens hjul står aldrig stilla.
  Hittade en underbar dikt av Lars Huldén som talar direkt till mig. Den är ur hans senaste samling "Inga stjärnor i natt, sir".
  Kanske den här dikten slår an en sträng hos många, i synnerhet här på Åland kan många känna igen sig i sjöfartsbilderna.

"Bästa passagerare!
Vi är framme. Vi är 
tvungna att säga farväl.
Alla måste lämna skeppet.
Kapten Nemo och besättningen
hoppas ni haft
den underbara kryssning
som ni har gjort er
förtjänta av, särskilt som
det för er var den enda."

Med det ber jag att få önska alla mina läsare ett riktigt gott nytt år och fortsatt lyckosam resa genom livet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar