Min blogglista

torsdag 13 december 2012

Rowling för vuxna

   Jag har läst många negativa recensioner av J.K. Rowlings första vuxenroman - "Den tomma stolen".Det verkar som om många recensenter bara väntat på att få skriva hur genomusel boken. Hennes kultböcker om Harry Potter har man inte velat/kunnat/vågat attackera.
  Men romanen är verkligen inte så dålig. Jag har läst många samtidsskildrae, så kallat seriösa författare, som berättar bra mycket sämre.
  "Den tomma stolen" handlar om livet i en brittisk småstad som är allt annat än idyllisk.
 När Barry Fairbrother oväntat avlider, knappt fyrtio år gammal, försätter dödsfallet den engelska staden Pagford i chock. Bakom den rara fasaden döljer sig ett samhälle i krig. Rika i strid med fattiga, tonåringar i strid med sina föräldrar, hustrur i strid med sina män, lärare i strid med sina elever.  Pagford ruvar sannerligen på mörka hemligheter.
   Den tomma stol Barry efterlämnat i grevskapsrådet blir snart källa till den värsta strid Pagford någonsin har upplevt. Vem kommer att stå som segrare i det val som utmärks av passioner, dubbelspel och oväntade avslöjanden. Jag roade mig med att tänka på att intrigerna utspelade sig i och kring Mariehamns stadshus.
   Läsningen blev genast roligare och mer överraskande. Den knallröda boken kan med fördel slås in i julklappspaket till nån som gillar brittisk prosa.

2 kommentarer:

  1. Jag tyckte jättebra om den här boken, den är lite av en ny favorit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker att det ska bli spännande att se hur och om hon går vidare med sitt skrivande. Hon lär ha tagit illa vid sig av alla elaka kommentarer läste jag.

      Radera