Min blogglista

fredag 15 februari 2013

Giftig läsning

  Puh, äntligen fredag efter en tuff vecka.
  Om bara solen ville visa sig någon gång så tror jag att tröttheten skulle ge med sig
Nu ska jag i stället ägna mig åt en fascinerande bok, ja fascinerande åtminstone för en deckarnörd.
  Det är Olle Matssons bok "En dos stryknin - om gifter och giftmord i litteraturen" som får mitt intresse. Matsson  är professor i kemi vid Uppsala universitet och har många års erfarenhet av forskning. Han har under senare år ofta anlitats som föreläsare om gifter i deckare och skönlitteratur.
   Här finns alla klassiska giftford: sagornas Snövit och  Törnrosa. Madame Bovary, Thérèse Raquin, Pastor Gregorius och Fantomen är blott några exempel på personer som i litteraturen har drabbats av förgiftning.Shakespeare har skapat många kusliga giftmord. Tänk på Romeo och Julia eller häxorna i Macbeth. Man får till och med receptet på häxornas giftblandning här.
    Framför allt gäller detta förstås annars offren i hundratals kriminalberättelser, från Astrid Lindgrens ganska oskyldiga Kalle Blomqvist till Elizabeth George.
  Boken beskriver ryktbara deckargifter som arsenik, cyankalium och stryknin men presenteras också en lång rad växter, djur, kemikalier och läkemedel som uppfinningsrika författare har nyttjat genom tiderna, ämnen som i rätt dos och sammanhang räddar liv men som i orätta händer dödar.
   Visst har giftet också sin plats i kulturhistorien.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar