Min blogglista

lördag 2 februari 2013

Som en god vän

Oj, vad glad jag blev när jag kom från jobbet och såg att senaste numert av Vi läser, årets första, har kommit. Den tidskriften är som en god vän, alltid pålitlig.
Hade en riktigt skön stund med kvällsmys. Läsre först intervjun med David Grossman, en israelisk författare som bearbetat sorgen efter sin son genom att skriva en roman.
  Yukiko Dukes långintervju med Barbro Lindgren var också en njutning att läsa. Ett tag läste jag alltid Lindgren, det måste jag börja med igen. Om den brasilianska klassikern Clarice Lispector finns en intressant artikel och Per Svensson skriver om nazismens intellektuella kvinnor. Jo då, de fanns, och de var ytterst hängivna den politiska saken.
  Och så påminner tidningen om att det snart är dags för bokrea. Tänk, det hade jag nästan glömt.
En stor del av charmen var ju att läsa reakataloger och se vad som kommer på rea. Men nu är katalogerna borta.
  Varför kan inte bokhandlarna publicera kataloger på nätet, där man enkelt kunde beställa?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar