Min blogglista

fredag 12 april 2013

Lena ville vara fri

Igår landade den första större biografin över Lena Nyman på mitt bord. Jag har bara bläddrat och läst här och där men det är nog en bok i min smak som Annika Persson skrivit. "jag vill ju vara fri" heter den.
   Lena Nyman är en av de största skådespelarna i sin generation inom teater och film.
   Hon nådde till och med internationell ryktbarhet i Nyfiken-filmerna, som exporterade "den svenska synden" i slutet av 60-talet. Och oj vad många elaka kommentarer hon fick höra för att hon visade sin högst normala bara rumpa på film! Sexism är inget nytt påfund, om nån trodde det.

  Titeln på boken är väl vald, Lena Nyman: hon gick alltid sin egen väg och följde sitt huvud och sin känsla för karaktärernas särart. Få har gjort så många olika roller som hon, men hon förblev sin egen, för hon ville ju vara fri. Fri att göra det hon trodde på, utan påtvingade gester och masker.
   Lena Nyman gick bort i februari 2011, 66 år gammal. Tack vare ett unikt och rikt källmaterial i form av efterlämnade brev, dagböcker, bilder och memoarutkast tecknar kulturjournalisten Annika Persson ett levande och personligt porträtt av denna sammansatta människa som levde med sina fel och brister men ändå vågade följa den egna inre rösten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar