Min blogglista

fredag 29 november 2013

Mycket att läsa

Senaste nummer av Vi läser dunsade ner i postlådan. Ett välmatat nummer med många intresanta artiklar. Stjärnförfattaren Sofi Oksanen intervjuas i Helsingfors av Karolina Ramqvist, och det är ett bra grepp att låta författare intervjua författare.
   Men, vad jag retar mig på okunskapen om Finland som finns i Sverige. Ramqvist skriver om "unga helsinkibor" och vet tydligen inte att det heter unga helsingforsare.Krux i kanten blir det också för påståendet om att nationalteatern var "centrakt i Finlands antikolonialiala självständighetsprojekt för 100 år sen". Inte är det många som håller med om att självständigheten 1917 drevs fram av antikoloniala stämningar.
   Mer nordisk kunskap skulle man önska sig av kulturskribenterna.
  Kul  är det att läsa årets boktips - och se hur åsikterna stämmer med mina egna.
  Skrämmande läsning är Anders Rydell som skriver om nazisternas framfart bland Europas bokskatter. Mycket läsning alltså, bara jag hinner...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar