Min blogglista

onsdag 6 november 2013

Så mu-sigt att läsa

Just nu talas det mycket om barns läsande och varför det är nyttigt. Men man ska inte glömma bort att läsning först och främst är ROLIGT.
   Det har Juijja Wieslander och Sven Nordqvist förstått när de berättar om mamma Mus läslycka i "Mamma Mu läser". Man tycker lite synd om Kråkan som är utstängd från läsandet. Fast han ska ju skriva en bok om varför mjölken är vit fast gräset kon äter är grönt.
  Så här låter det när Kråkan förhör kossan:
 - Vad gjorde DU i natt om jag får fråga??? Jag såg nog att du kom hem i BILEN!!!
Mamma Mu tog sin bok i famnen och blundade.
  - Jag var på blibluteket. Jag läste, sa hon längtansfullt.
  - Kor kan inte läsa böcker. Kor SKA inte läsa böcker! Kor ska vara hemma!! Krax!
   -Det är så musigt med böcker Kråkan. Om man kan läsa, så kan man få veta nästan allting!
    Och så fortsätter hon att läsa Pippi Långstrump.Nergoffad i höet på skullen.
   Det bästa är att Mu blir accepterad som låntagare på biblioteket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar