Min blogglista

söndag 23 februari 2014

Fantastiska färger

   Satte mig med stickningen idag, ett par halvvantar ska det bli, alldeles enkla. Men jag var ju tvungen att ta mig en titt på mina stickböcker också. Som stickdesignern Kathleen Taylor och hennes bok om Fair Isle-stickning - "Fearless Fair Isle Knitting".
   Som många vet är plaggen från Fair Isle, sydligate ön av Shetland, känd för sina unika och mångfärgade mönster (och för sitt fågelliv). Hantverket säljs över hela världen, plagg i smidigt ullgarn i fantastiska växtfärgade nyanser går aldrig ur modet.Här får man beskrivningar till ett 30-tal plagg, tröjor, sockor och mössor till exempel. Mönstren är lätta att "läsa" eftersom de är tydligt uppritade som kartor och det gör det enkelt att följa beskrivningarna.
  Jag har testat med Novitas Flora-garn i ylle och de svarar ganska väl emot originalgarnerna.
  Inte behöver man ju sticka heller, man kan bara njuta av de vackra fotona och tänka sig hur man gör de fina plaggen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar