Min blogglista

söndag 16 februari 2014

Läses på egen risk

 Susan Hills skräckroman "Kvinnan i svart" är en av de senaste decenniernas givna klassiker i skräckgenren. Den har en djup och mörk spänning och trots sina bara 139 sidor bevisar den effektivt att spökhistorien fortfarande är vid liv. Jag blir livrädd varje gång jag läser den och jag såg en gång en dramatiserad version där ljudet av galopperande hästar nästan skrämde livet ur mig.
   Nu har romanen kommit i ny översättning på svenska och det är en perfekt viktoriansk roman, fast den är utgiven 1980. Det börjar med att Arthur Kipps, en ung advokat har rest till Eel Marsh House för att gå på mrs Alice Drablows begravning och samtidigt reda ut hennes affärer. Arthur förväntar sig en rad rutinmässiga formaliteter, men dras i stället in i en virvel av mardrömslika händelser och hemligheter: den gungande stolen i den övergivna barnkammaren, det kusliga ljudet av en hästvagn om natten, ett barns skrik i dimman, och otäckast av allt - Kvinnan i svart.
  Det är en fantastiskt bra historia av som inte bara framkallar rysningar längs ryggraden, utan också ger kusliga tankar och gör att man spänner öronen lite extra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar