Min blogglista

fredag 27 juni 2014

450 är nya boktidningen

En ny tidskrift om böcker, på svenska, har börjat ges ut i Göteborg. Fyrahundrafemtio heter den och chefredaktör är Lasse Winkler, som tidigare styrde över Svensk Bokhandel.
  Har lyckats få tagi nummer två av 450 och jag gillar det jag ser. Korta och rappa intervjuer blandade med långa texter. Man kan läsa om Elsie Johansson, Val McDerid, Peter Englund och Tom Rachman. Hoppas tidningen får läsare och blir kvar, det behövs alternativ idag när Vi Läser börjar bli väldigt "glassig" i framtoningen.
  Så här skriver redaktionen om idén bakom tidskriften:
 "Vem ger ut ett magasin om böcker idag? Och enbart i pappersformat?
Vi gör det. Varför?
   Det enkla svaret är att vi som gör magasinet saknade ett forum för folk som är vana, passionerade bokläsare.
   Ett forum som inte är så högtidligt, och kanske inte så litterärt i sitt anslag men mer populärkulturellt.
    Vi vill spegla sammanhangen, bryta upp seendet och ge er den kunskap och inspiration som vi själva skulle vilja ha av ett bra magasin. Att vi i dagsläget väljer att enbart komma ut i pappersformat beror på att vi tror på det initierade, noggranna pappersmagasinet. Varje nytt nummer av Fyrahundrafemtio ska utgå från de böcker (och de ämnen de berör) som kommer ut de närmaste två månaderna efter att numret kommer ut."
Vi kastar ut böckerna och idéerna på gatan – mitt bland folk, och i rusningstid. Vi recenserar inte, anmäler inte men skriver journalistiska texter. Vi som gör magasinet har lång och djup erfarenhet från att ha bevakat bokbranschen. Vi har också mångårig erfarenhet som grävande journalister."

2 kommentarer:

  1. Intressant. Finns den här på holmen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kika!
      Nä, den finns inte ännu. Jag fick den på efterskick med syrran från Stockholm. Men jag ska höra om Lisco kan tänka sig att ta in den. Dom har ju Books & Dreams också.

      Radera