Min blogglista

söndag 13 juli 2014

Den gäckande Tintomara

   Premiären på operan Magnus-Maria närmar sig och visst är man nyfiken på resultatet.
  Men när jag hör alla upphetsat prata om huvudpersonen med osäker könsidentitet, som vore det någonting helt nytt, söker jag mig bakåt till C J L Almqvists roman "Drottningens juvelsmycke" med huvudpersonen Tintomara, en androgyn gestalt som attraherar både män och kvinnor. Och det blir hennes olycka.
    Tiden är slutet på den gustavianska epoken, 1700-talet. Ett skott går av och de bestörta maskeradgästerna hålls instängda på den kungliga operan i Stockholm. Bland dem finns dramats huvudperson Tintomara, som oskyldig blir invecklad i mordkomplotten mot Gustaf III. Genom Stockholmsoperans kulisser och lönnliga gångar flyr hon ut mot Strömmen och friheten.
   Tintomara  är en av den svenska litteraturens mest fascinerande gestalter, och jag läste romanen första gången som ung student. Det är ett vindlande romanbygge som tar läsaren med till många olika miljöer. Och läs den uppmärksamt, annars missar du de lönndörrar som Tintomara känner till.
   Boken finns som pocket och ges ut i uppdaterade utgåvor jämt. Och det är bra, det är en roman man bör läsa. Några gånger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar