Min blogglista

fredag 4 juli 2014

Perfekt för omläsning

   När man läser om böcker får man en dubbelupplevelse. Dels förstås innehållet i boken man läser, dels minnet av den första läsningen. Romanen "Choklad" av Joanne Harris, som kom 2002, är en typisk må-bra-bok. Jag minns att jag läste den en vinter när influensan däckat mig och jag egentligen inte orkade läsa. Den här boken tog mig bort från vintern. Det är en varm roman om kampen att få vara den man vill, om livet i en liten fransk by, men mest av allt om kvinnligt mod och styrka.
   När Vianne Rocher och hennes dotter Anouk kommer till den lilla sömniga sydfranska byn blir livet aldrig sig likt för invånarna. Vianne förvandlar det nedgångna bageriet till den läckraste chokladbutik man kan tänka sig, fylld av utsökta godsaker. Viannes underbara choklad ger byborna livsglädjen tillbaka, något som inte ses med blida ögon av prästen Reynaud. Han härskar över sin församling med järnhand och har kämpat mot frestelser och sinnliga begär i hela sitt liv. Vianne blir symbolen för allt han räds och föraktar och han bestämmer sig för att få bort henne från byn.
  Romanen har även filmatiserats med Johnny Depp och Juliette Binoche i huvudrollerna. Men ingen film går upp mot läsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar