Min blogglista

onsdag 19 november 2014

En historisk klassiker

  1996 kom Maja Hagermans bok "Spåren av kungens män", och boken belönades med Augustpriset i faktaboksklassen. Jag har nu läst om delar av boken och tycker, fortfarande, att det är en av de bästa sammanfattningar jag läst om när Sverige blev kristet, om den oroliga skarven mellan vikingatid och tidig medeltid.
   Omkring år 1000 talas det ibland om personer som tillhört den speciella gruppen kungsmän i samhället. De kallas för "drängar" eller "tegnar" och känns igen därför att de bär en benämning som bara tycks har använts för män i den kungliga hirden. Vilka var dessa kungens män som har lämnat spår efter sig på många runstenar i Sverige och Danmark, frågar författaren och kartlägger vilken kung tjänade de och hur  samhället där de levde och verkade såg ut.
   Hagerman har som vetenskapsjournalist  följt den flod av ny forskning om skiftet mellan vikingatid och medeltid som kommit på senare år. Utifrån de senaste rönen målar hon upp en panoramabild över ett dramatiskt skede i  historien. I Spåren av kungens män berättar hon  kunnigt om människor och företeelser i brytningstiden mellan hedendom och kristendom.Det var verkligen en bok som gjorde intryck på mig och ökade min förståelse för vikingatiden.

  Idag finns den bara tillgänglig som ljudbok och i antikvarisk handel. Dags för en ny upplaga, tycker jag, gärna med ett nytt förord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar