Min blogglista

måndag 30 mars 2015

Wales på romartiden

"Återkomsten" (The Blood Crows) heter del tolv av Simon Scarrows populära Silverörn-serie med de romerska legionärerna Macro och Cato i huvudrollerna.
   Under ett drygt årtionde har det romerska imperiet ihärdigt kämpat för att befästa sin makt i Britannien. Men de möter hårt motstånd från de infödda stammarna, och de romerska soldaterna riskerar att tillintetgöras.Den fantasiske ock listige kungen Caratactus har klyckats nöta ner romarnas motstånd och för att rädda situationen anländer två av Roms mest lojala och modiga män: prefekt Cato och centurion Macro.De placeras i imperiets utmarker, på gränsen till Wales, och tillsammans med nyskapad beriden styrka ska de ta itu med de vilda britonerna. Om de får en chans till det, annars riskeras kejsar Claudius och hela romarrikets framtid.
   Scarrow levererar som vanligt historisk action som är väl underbyggd. Mig ger den här typen av äventyrsromaner samma känsla jag hade när jag läste om Dumas musketörer som ung. Man vet att hjältarna klarar sig med bara en hårsmån till godo i kamp mot de andra.


1 kommentar:

  1. Det här är en författare som jag är otroligt nyfiken på.

    SvaraRadera