Min blogglista

söndag 13 september 2015

På samma tema

I början på 80-talet besökte Inger Alfvén Åland. Det var på inbjudan av Ålands litteraturförening, som jag råkade vara ordförande för då. Jag läste nyfiket både s/y Glädjen och Ur kackerlackors levnad, som var ny då. Alfvéns sätt att borra sig in i familjer och relationer imponerade på mig då.
   Sedan dess har jag nu och då läst hennes nya romaner och finner att hon fortfarande skriver på samma tema. Försöker demontera familjer så att deras hemligheter ska avslöjas.
   I Inger Alfvéns nya roman " Berör mig inte, Berör mig" handlar det åter om kärlek och svek, om det svåra i att åldras och om sökandet efter en mening i tillvaron. Den består av fyra personers berättelser, två män och två kvinnor i skilda åldrar som knyts samman genom kärleken till den döda Anna Sofia.
    Laurence är nybliven änkling och före detta vd för ett storföretag. Den unga Bea är vilsen skådespelerska, Gunnel är just pensionerad som bibliotekarie och Niklas har gjort succé som IT-entreprenör.
    Tre av dem har känt Anna Sofia, som på olika sätt lämnat spår i dem. Tack vare henne kommer de alla att resa till Indien. Av slump, eller överenskommelse, träffar de på varandra på en strand i Goa, där möjligheterna till möten är helt förändrade.
   Jag tror att Alfvén är en sådan författare som skriver samma berättelse om och om igen och hoppas på att förstå lite mer för varje gång. Romanen är ett gediget hantverk men den lyfter inte riktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar