Min blogglista

torsdag 1 oktober 2015

Slentrian i svärande

Höstens nummer av Vi läser har kommit och jag hittar en del. Noterar dock att tidningen, för andra månaden i rad, ståtar med ett "jävlar" på omslaget. Inte så bra eftersom svordomar är tecken på ett fattigt språk och det knappast är vad tidningen vill förknippas med. OK för att det svärs i direkta citat, men välj i så fall ett annat citat till omslaget.
  Stora författarintervjun handlar om Jonas Hassen Khemiri och den andra handlar om irländaren Colm Tóibin.
  Intressanta mindre intervjuer med novellförfattaren Stina Stoor finns, jag tyckte om hennes samling "Bli som folk". Och skådespelerskan Stina Ekblad, som läser mycket, avslöjar att hon aldrig läser deckare. Fast sex sidor om en kattbok är lite för mycket för mig, även om bilderna är fina.
   Karin Johannissons essä om Karin Boye som en nya tidens markör var intressant och välskriven.
   Men varför i alla dar har inte tidningen recensioner. Borde vara självklart om man kallar sig "Sveriges enda bokmagasin".

1 kommentar:

  1. Det var länge sedan jag köpte den här tidningen. Borde gå till affären och skaffa hem en.

    SvaraRadera