Min blogglista

lördag 26 november 2016

Grekiskt motstånd

Jag brukar mestadels skriva om böcker på svenska men idag gör jag ett undantag. Efter att ha läst britten Simon Scarrows roman "Hearts of Stone" känner jag att jag måste tipsa om den.
  Scarrow är ju annars mest känd för sin serie om romerska legionärers äventyr, välskrivet och alltid spännande. Men i den här romanen förflyttar han sig till Grekland under andra världskriget och skildrar motståndsrörelsen på ett mycket övertygande sätt.
  Allt börjar på den joniska ön Lefkas hösten 1938 när en tysk arkeolog gör utgrävningar på ön, som han tror är Odysseus hemö. Med sig har han sin son Peter och denne blir vän med öborna Eleni och Andreas. De tre ungdomarna svär varandra evig vänskap men vet inte vad ödet har i beredskap.
  Historien om krigsåren, först den italienska och sedan den tyska invasionen av Grekland skildras genom tillbakablickar från nuet. Elenis dotterdotter, som är historielärare i England, är den som återger berättelsen och ger den en ram.
   Det är välskrivet och baserat på solid faktagrund, författare var tidigare historielärare. Boken är inte svårläst, man dras in i en malström av händelser och finalen utspelar sig på Lefkas, på platsen där där man gjorde utgrävningar 1938. Drygt 500 sidor läsäventyr om en historieepok som sällan skildras i skönlitteratur.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar