Min blogglista

söndag 26 mars 2017

Isländsk kärleksroman

    Det är inte så ofta man får läsa isländska romaner på svenska. Men Audur Ava Ólafsdóttirs roman "Den sista kvinnan" har nyss kommit på svenska.
   Det är en roman om hur kärlek tar slut, om hur alla beter sig lite konstigt och om hur hustrun Maria berättar om det hela med en torr humor.
   Det börjar på nyårsafton i Reykjavik. Flóki, som är maken, säger till Maria: Du är kvinnan i mitt liv. Sedan lämnar han henne, efter elva års äktenskap, och flyttar ihop med en man.
    Maria står som fallen från alla skyar, hon söker tröst och råd hos grannen Perla, en mycket kort kvinna, terapeut och spökskrivare av deckare. Men Marias familj fortsätter att överraska. Fadern, som hon aldrig träffat, dyker plötsligt upp på Island för att dö. Och hennes mor har inte heller berättat allt.
   Författarens romaner har erövrat en världspublik med sin blandning av ironi och djup känsla för familjer och deras hemligheter. Hon är konsthistoriker och författare, har länge levt i Frankrike men bor nu åter på Island.Vill man analysera stilen kan man nog hitta franska berättarinfluenser här, i de osentimentala kommentarerna till exempel.

2 kommentarer:

  1. Det här är en bok som ligger i min läshög, jag ser fram emot att ta mig an den. Jag gillade mycket den förra romanen Rosa Candida.

    SvaraRadera
  2. Ställer mig genast i kö på bibblan, många andra har också tänkt samma sak! men jag får väl vänta då.

    SvaraRadera