Min blogglista

onsdag 5 april 2017

Med skruvad humor

Radioprofilen Annika Lantz har skrivit en djupt humoristisk och allvarlig bok om att konsten att inse att man inte längre är ung och lovande, "Vad ska en flicka göra?". Den handlar om livet i största allmänhet och om konsten att vara riktigt rädd och hur man hanterar ett cancerbesked. Det här är en bok som drabbades av sjukdom, som Lantz konstaterar.
    Mitt under skrivprocessen damp en diagnos ner i livslådan och inget blev som det var tänkt. Resultatet blev hur som helst en samling texter som beter sig som en cancerdrabbad DNA-spiral.
Men eftersom att skriva är att leva och i vissa fall att överleva så fortsatte jag som om ingenting hade hänt. När behandlingen var över satt jag där med ett antal kapitel om livet i största allmänhet och livet ställt på sin spets.
    Jag har nu, efter bästa förmåga, flätat ihop de här två delarna, förklarar författaren. Precis som i en fläta finns det ställen där delarna möts medan andra partier tittar på varandra som om som aldrig har setts förut. Ungefär så tänker jag att det också är att vara människa, ständigt brottande med den spretiga fråga som ekar genom tiderna vare sig du är med eller inte, nämligen: Vem är jag? Och hur länge?
    Det handlar mycket om kroppen och kroppar och språket är mycket rakt. Lantz väjer inte för den slafsiga kroppen. Men det gör många inom sjukvården. "Att läsa en läkares ansikte är som att tolka blindskrift med tumvantar. Jag försöker låta bli att försöka" skriver hon.
   Och det finns många liknande guldkorn till formuleringar här. För att vara en bok om kriser så är den ovanligt humörförhöjande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar