Min blogglista

söndag 21 januari 2018

Göteborg på 20-talet

 "Den stora utställningen" heter Marie Hermansons nya roman och den tar läsarna med till 1920-talets Göteborg och den stora utställningen som hölls och satte staden på den nationella kartan. Plötsligt var staden inte bara en landsortshåla utan en modern och spännande stad.
 
Marie Hermanson skrivit en medryckande roman om några människor vars öden knyts samman på ett sätt de aldrig hade kunnat förutse. Här finns den unga journalisten Ellen, som får vara volontär på mässans tidning, den unga polisen Nils som får ta större ansvar än han tänkt sig, pojken Otto som har hand om en av utställningens stjärnor, åsnan Rosa, och så universalgeniet Albet Einstein som kommit till Göteborg för att hålla sin Nobelföreläsning.
  När ryktet sprids att Einstein ska hålla sin Nobelföreläsning på utställningen sätts plötsligt hotfulla antisemitiska krafter i rörelse.Och dessa krafter finns i helt oanade miljöer.
    Hermanson har förmåga att få tiden att vrida sig och verka helt nära. Berättelsen är skenbart enkel men intrigen är spänd över tidens avgrund. En riktigt bra roman som inte jag kunde lägga ifrån mig.

4 kommentarer:

  1. Den här vill jag läsa! Jag gillar Hermansons tidigare böcker, särskilt Värddjuret, som jag läste i somras. :)

    SvaraRadera
  2. fantastisk bok för oss göteborgare! ❤️

    SvaraRadera
  3. Tänkte bara säga till Linnea att jag gillar också Marie H:s tidigare böcker. Som Musselstranden och Skymningslandet, de är verkligt bra.

    SvaraRadera