Min blogglista

fredag 23 mars 2018

Bland grymma druider

  "Druiderna" är den  14:e delen i Simon Scarrows  Silverörnserie med legionärerna Macro och Cato i centrum. De fristående böckerna i serien fångar in läsaren med spänning, humor och djupa kunskaper om det romerska riket. Författaren var tidigare lärare i historia men han vet hur man bygger en spännande historia.
   Det finns de som säger att han skriver "typiska killböcker" med mycket action och slag. Det är kanske sant på ett vis men det stör inte mig men jag gillade ju Dumas musketörer också
. Från att ha läst ämnet antikens historia vet jag ju att detta var en väldigt krigisk och rå tid. Så sett är det realistiskt.
   Här börjardet med att de erfarna romerska soldaterna Macro och Cato står inför en obeveklig fiende i Britannien. Det är år 52 e Kr och öns västra stammar, ivrigt påhejade av druiderna, förbereder sig för strid. Men kan deras mod och disciplin mäta sig med de romerska legionärernas?
   Som ansvarig för fortet stannar centurion Macro kvar när prefekt Cato tar sig djupt in bland bergen. Cato har fått i uppdrag att en gång för alla fastslå Roms seger över de infödda genom att krossa druidernas fäste. Men vinterns isande vindar och snöstormar försämrar den redan svårtillgängliga terrängen, de romerska truppernas framryckning drar ut på tiden.
    Har den tillförordnade guvernören, legaten Quintatus, underskattat fienden? Finns det en noggrant upparbetad plan från druidernas sida? I så fall kommer Cato och hans män få betala ett högt pris.



2 kommentarer:

  1. Den serien har jag länge funderat på att läsa. Är den läsvärd?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker den är läsvärd, i synnerhet de tidiga delarna. Man får följa med till antikens Spanien och Palmyra till exempel. Men det förekommer en hel del slag och krigiska förvecklingar, så sånt måste man tåla.

      Radera