Min blogglista

fredag 30 mars 2018

Räcker hela påsken

Jag skriver vanligtvis inte om engelskspråkiga böcker här, men nu blir det ett undantag. Med tur och perfekt timing lyckades jag lägga vantarna på et exemplar av Elisabeth Georges senaste bok i Lynley-serien - The Punishment She Deserves" (Straffet hon förtjänar). Med sina nästan 600 sidor räcker den hela påsken.
   Det handlar om ett gammalt fall i småstaden Ludlow, ett märkligt självmord som inträffat på polisstationen till följd av polisens underbemanning. En politiker kommer till Scotland Yard och viskar i mäktiga öron. Isabelle Ardery, som är Barbara Havers chef, skickas till Ludlow för att få det att se ut som om man tar saken på allvar och Barbara tvingas med. En av Arderys biavsikter är att få Havers att göra bort sig så att de kan göra sig av med henne.
   Men förstås finns det mycket mer i historien än vad det först ser ut som och Ardery, som är både alkoholiserad och har personliga problem, missar en hel del. Till slut blir
det Lynley och Havers som får reda upp hela soppan.
  Jag gillar George för hennes inträngande psykologiska porträtt och för att hon så väl lyckas skildra den verklighet som klassamhällets strukturer skapar. Fortfarande.
   Boken kommer på svenska till hösten har jag förstått.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar