Min blogglista

fredag 22 juni 2018

Min bokbukett

Så här på midsommarafton ska man ju lägga sju sorters blommor under kudden. Det är för de unga, jag vill inte springa i vått gräs och dra på mig fästingar.
  I stället har jag plockat ut sju favoritböcker ur hylla och dem kan man lägga på sängbordet. Under dynan blir för knöligt. Här får ni tips som räcker mer än över midsommar. Jag börjar med "Priset på vatten i Finistère" av Bodil Malmsten.Lätt som ett fjun men med bråddjupa insikter.
   Harry Martinssons dystopiska rymdepos "Aniara" håller för många omläsningar och det gäller även Torgny Lindgrens kluriga memoarbok "Minnen" där han hävdar att han inte minns vad som är sant.
   Ett par riktigt bra deckare måste med, som Fred Vargas "Spökryttarna från Ordebec", förlagt till Normandie och Lindsey Davis "Nemesis" som avsltar serien om Didius Falco i antikens Rom.
   Theodor Kallifatides "Brev till min dotter", där han skriver om romeske skalden Ovidius i landsflykt på ett magiskt vis och så, naturligtvis Tove Janssons "Sommarboken", en alldeles underbar beskrivning av en sommar som kan vara den sista.
  Trevlig midsommar och god läsning, allihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar