Min blogglista

söndag 19 augusti 2018

Om tro i vardagen

  Jag tänkte på Karin Erlandssons bok "Hela himlen stormar" idag.
   Det är ju söndag och hon inleder boken med att berätta om varför det blivit en vana att gå i högmässa varje söndag, som jag antar att hon gjort idag med. Det hela började med att hon bestämde sig för att under ett år undersöka högmässan, sitta av den och se vad det gav henne. Eftersom hon fortsatt med det så ger det henne något. En stund av vila, en där man kan samla tankar och känna att man får någonting.
   Mycket i bokens texter handlar om vardagligt liv och om hur det korsas av religiösa möten i stort och smått. Hon berättar om depression och om barnet hon inte fick. Om tro som hjälper men inte är självklar. Hon har kommit fram till att ett liv med Gud är bättre än ett utan.
  Och så skriver hon så fint om en psalm hon har med från skolan, "Tack min Gud för vad som varit", en psalm där författaren till och med tackar för det han inte får. En psalm som hör till mina egna favoriter.
   Kan man, i dagens köpstinna värld, förstå den tanken att man ska vara tacksam för att inte varje önskan slår in. Som engelsmännen säger: Var försiktig med dina önskningar - de kan slå in.
   Erlandssons bok är bäst när man läser den långsamt och låter reflexionerna sjunka in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar