Min blogglista

måndag 17 september 2018

En fet kropps historia


”Det finns inget triumferande i berättelsen om min kropp. Min historia är ingen framgångssaga. Det är, helt enkelt, en sann historia” står det i början av boken ""Hunger. Historien om min kropp av Roxane Gay.
   Hon skriver med brutal ärlighet och stort mod om sin kropp och sin hunger, om det trauma som drabbade henne som ung flicka och som förändrade allt. Hur ska man kunna tycka om sin kropp när omvärlden bara visar förakt för den?
    Som titeln säger är det en självbiografi, men inte en som följer det gängse mönstret för berättelser om kvinnokroppar som spränger normer. Gay, med sina som mest 262 kg, har under hela sitt vuxna liv räknats till de hundratals miljoner i världen som lever med det som BMI-skalan klassar som fetma.
   Redan i memoarernas inledande kapitel slår Gay fast att det hon skrivit är något annat än en framgångssaga eller motivationsbok: ”Jag har inga djupa insikter i hur man hanterar en otyglad kropp och en otyglad aptit.”
    Målet för hennes berättelse är snarare att beskriva denna tygellöshet, dess traumatiska ursprung och mångskiftande konsekvenser. Resultatet är en fängslande bekännelse om strid och kapitulation, stolthet och självförakt. Det är på samma gång en svidande anklagelse riktad mot den tjockhetsfobiska omvärlden och en djupt förtrolig självrannsakan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar