Min blogglista

torsdag 15 november 2018

Tankar om det norska

Först vill jag glädja er med att berätta att min blogg är välbesökt, tack vare er! Igår passerade bloggen en kvartsmiljon unika besökare. Inte illa alls. Så jag kämpar vidare.
   En bok som jag nästan glömt att jag har läst i höst är  Suzanne Brøggers "Norsk omelett".
Hon har skrivit en samling krönikor och anteckningar om Norge, ställt sig frågan vad det är som gör landet så speciellt. Under århundraden hörde Danmark och Norge ihop, och visst finns det saker som förenar än. Hon har rest runt och samtalat med konstnärer och samhällsdebattörer för att komma på vad det är som gör just Norge så annorlunda. Hon framhåller också de nordiska ländernas gemensamma potential: ett förenat Norden borde bli det nya! Men självfallet handlar det mer än om Norge, Norden och norska omeletter. Det handlar också om förhållanden och fenomen som präglar vår tid.
    Med ålderns rätt sätter sig Brøgger på en hög barstol mitt i lokalen och iakttar den nya världen omkring sig. Så mycket av det gamla är nu borta och förbi. Många har svårt att navigera och känna igen sig i det nya och inte blir det bättre av att samhället till stor del har mist sin bildning och sin kultur.
    Författaren Brøgger ger sig själv rätten att flanera fritt, göra egna iakttagelser och framföra sina högst personliga åsikter. I  Norsk Omelett bjuder hon på allt det som läsare har lärt oss att älska: den provocerande, den bildade, den belästa, den roliga och den alltigenom uppfriskande författarblicken.

1 kommentar:

  1. Den här hade jag inte sett, tack. Kanske borde jag läsa den, och intressant då att hur ett danskt och ett svenskt perspektiv på Norge skiljer sig...

    SvaraRadera