Min blogglista

tisdag 14 maj 2019

Myrdal skonar ingen

2019 fyller Jan Myrdal 92. "Om jag inte dött eller blivit dement dessförinnan arbetar jag då fortfarande vid tangentbordet som skriftställare. Men har vid det laget rimligtvis inte mycket tid kvar. I sjuttiofem år, ända sedan jag som sjuttonåring började på Värmlands Folkblad har jag vid tangentbordet verkat publikt, först som journalist under volontärtiden, sedan som skriftställare. Efter mer än sju decennier alltså tid för en summering. Ja, även just det som varit och det som ännu är kontroversiellt." Se där en deklaration som inte väjer.
  I "Ett andra anstånd" söker han att i ord och skära upp jaget ändaså långt det bara går. Ingen skonas och inget förskönas. Det handlar om rannsakanden efter det att Myrdal inte avled i blodförgiftning på Karlskoga lasarett  2015. Orden har nedtecknats allteftersom från augusti 2015 till juni 2018.
   Rannsakanden kallar han det alltså. Inte biografi och än mindre en redovisning av vad han skrivit och publicerat dessa senaste sjuttiofyra år. Om det finns skrivet i bibliografier och uppslagsverk.
    Rimligen är det Myrdals sista stora uppgörelse med sig själv. Särskilt  viktig för fiender och motståndare som aldrig förstått sig på honom. En del är onödigt elakt kan jag tycka men han vill väl bli av med allt sparat gift på det här viset. Och man behöver inte gilla författaren för att fascineras av detta offentliga avklädande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar