Min blogglista

tisdag 15 november 2022

Det viktiga minnet

"För mig handlar det inte om en längtan efter det förflutna - utan om en önskan att framtiden inte ska tappa bort historien utan ha den med sig." Det deklarerar Maja Hagerman, som kallats den svenska humanismens lysande
stjärna, i nyutkomna boken "Minnesbrunnen". Med underrubriken "Om helgon, skallmätare och hotet mot demokratin". Maja Hagerman har en unik förmåga att se den udda detaljen och stanna kvar vid den när andra rusar vidare. Hon vrider och vänder på händelser och fenomen i historien och frågar sig om vi verkligen sett allt. Är det inte något vi glömt eller missat? Till exempel i fråga om gamla fotografier. Har de inte mer att säga oss? Fem texter belyser här teman som glömska, spårtydning och minnets återkomst. Det kan handla om det medeltida helgonet S:t Botvid, om antropologen Gustaf Retzius märkliga resa på den finska landsbygden, om trädgårdsväxternas och fotografins historia och arvet efter arbetarrörelsen. De historiska nedslagen blir också en språngbräda ut i samtiden och framtiden. De visar hur vårt sätt att minnas, av flera olika skäl, nu håller på att förändras. "Det pågår en kamp om minnen just nu. Vi lever med ett försåtligt men reellt hot, där kulturarv riskerar att kidnappas för politiska syften. Så det gäller att vara på sin vakt. Se till att berättelserna om de minnen vi delar förblir så komplexa och mångbottnade som de faktiskt är." Det har hon oerhört rätt i, i synnerhet i en tid där minnet av det förflutna inte skattas högt. Äh, sånt där gammalt skrot! säger många. Aningslöst.

1 kommentar:

  1. För bara några dagar sedan läste jag om kärlek och relationsrådgivningsblogg, när jag läste en kommentar om en kvinna som bor i Stockholm. hon delade med sig av sitt vittnesbörd om hur en trollformel hjälpte henne att få tillbaka sin kärlekspojkvän inom två dagar efter bön för kärlekstrollformel. jag var intresserad och jag ville göra samma sak för att få tillbaka min man att komma hem och besöka mig och vår dotter Alicia, hon har gråtit att hon vill träffa sin pappa och jag har försökt säga till henne att hennes pappa kommer hem snart. så jag måste göra allt för att få hans uppmärksamhet hem. Så jag kontaktade e-postadressen till kärleksförtrollningen som jag kopierade från damkommentaren (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com). så jag skickar ett meddelande till Dr.Oduduwa för att hjälpa mig få tillbaka min kärleksman hem. bara ett ögonblick senare fick jag ett svar från Oduduwa och han försäkrade mig att han kan hjälpa mig att ta hem min man att han har gjort detta för så många människor i mer än 37 år. Jag gav det ett försök och jag fortsätter att följa alla hans instruktioner och jag fick de kärleksförtrollningar som krävs för att få det att fungera. sedan precis efter två dagar lanserade vi kärleksbesvärjelsen på honom med hjälp av mans namn och bild på min man.
    På kvällstimmen nästa dag fick jag ett samtal från ett okänt nummer, först svarade jag inte eftersom jag inte är van vid att ta upp okända nummer, senare på natten fick jag ett sms från samma okända nummer som förklarade att det var han Anderson min man, jag var socked eftersom jag under nästan 9 månader nu inte har fått ett sms inga telefonsamtal från min man, så jag svarade honom att ringa mig tillbaka, så han ringde och förklarade och bad mig om ursäkt för bor jag och vår dotter Alicia hemma så länge, han sa att det var för att kanske en annan kvinna har använt kärleks charm för att få ner honom så länge att han gjorde ett misstag och han har precis insett det nu. Så han lovade att komma tillbaka hem de närmaste dagarna och jag förväntade mig inte ens att träffa honom, följande dag runt 22:030. han kom hem nästa dag och vår dotter Alicia var väldigt glad över att se honom, jag är väldigt glad att se honom igen, eftersom jag aldrig trodde att det här kunde fungera så snabbt och snabbt. Jag är väldigt glad över att få dela mitt verkliga vittnesbörd här eftersom jag vet att det också kommer att motivera och vara en inspiration för någon där ute som går igenom liknande men situationen i sitt äktenskap, hem och kärleksrelation kan vara så frustrerande ibland. Jag är mycket tacksam och jag rekommenderar Dr.Oduduwa för hans visdom och talang att göra kärleksförtrollningar som faktiskt fungerar. Jag rekommenderar honom starkt till alla som vill få tillbaka sin kärlekspartner och återställa kärleken och förtroendet tillbaka i äktenskapsförhållandet, vänligen kontakta Oduduwa via hans personliga e-post, jag skriver här, det är gratis konsultation och det kostar ingenting att göra en förfrågan idag.

    Jag släpper bara e-postadressen här om någon vill få tillbaka sin kärlekspartner precis som jag fick tillbaka min inom två dagar efter aktivering av kärleksbesvärjelser.
    (dr.oduduwaspellcaster@gmail.com)

    SvaraRadera