lördag 24 juni 2017

Loa i många roller

   Vi är vana att höra och se honom i många olika roller, Loa Falkman. Som Don Giovanni på Kungliga Operan, Runeberg i Pensionat Oskar eller Stig i Icas reklam. Loa Falkman  har framgångsrikt sjungit de flesta stora barytonroller, men hans konstnärliga nyfikenhet har också lett honom in på andra områden, som musikal, film, teater, tv-serier – och melodifestivalen.Nu ger han ut sina minnen, "Att vara Loa Falkman".
   Loa har alltid varit rubrikernas man. Varhelst han befinner sig tycks han väcka uppståndelse. Vem minns inte Melodifestivalen 1990 då han kom sist med låten "Symfonin", en låt som sedan blev en svensktoppshit och numera är en kultklassiker.
   I boken "Att vara Loa Falkman" skriven tillsammans med musikjournalisten Andreas Lindahl delar Loa generöst med sig av händelser, både roande och oroande, från sin över fyrtio år långa sång- och skådespelarkarriär. Han berättar om sin dyslexi och den tuffa skolgången, då han lärde sig använda humor, både för att överleva och för att nå framgång. Det ekonomiska trasslet med en bedräglig advokat, som landade Loa i klistret, får man också veta mer om.
   Falkman har gått sin egen väg i och vi får följa honom över världens operascener i Paris, Prag, New York, till det dramatiska ögonblick då han står på Skansen med två och en halv vers kvar på Alfred Tennysons dikt "Nyårsklockan" - och plötsligt hör Seglora kyrka ringa in det nya året.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar