Anneli Jordahl skriver ofta utifrån ett klassperspektiv och den nyutkomna romanen "Låt inte den här stan plåga livet ur dig, Mona" är inget undantag.
Berättelsens centrum är Mona, som rest från en liten ort i Dalarna till
Östersund, som i hennes huvud är stort som New York. Allt känns
vidunderligt stort och staden är fylld av konditorier, biografer,
danspalats och stiliga militärer. Det svänger i hela den unga kroppen.
Året
är 1959 och hon har fått en tjänst som hembiträde hos ett ungt par med
en liten dotter. Britt arbetar på kontor och Ove spelar i ett jazzband.
De inviger Mona i musikens värld och tar med henne på dansbanor där hon
får paradplatsen, längst fram vid scenens kortsida. Den blyge
gitarristen i Oves band försvarar henne i nattvimlet där kvinnornas
kroppar ses som allmän manlig egendom, och Mona faller.
Många år
senare försöker mor och dotter reda ut vad som hände de där ungdomsåren. Det var en tid fylld av framtidstro. Men
samtidigt färgades tillvaron av klasskillnader och förutbestämda
möjligheter. P-piller fanns inte, abort var förbjudet och samhällsmoralen slog hårt mot ensamstående tonårsmödrar.
Men jag skulle inte kalla det för "hederskultur", som Jordahl gör. Det leder tanken fel
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar