Min blogglista

måndag 30 november 2020

Att hitta sin plats

"Jag hade passerat femtio med god marginal, skrivit mer än tio böcker, hunnit vara församlingspastor i
trettio år, fått tre barn och förlorat två av dem, sörjt och lärt mig leva med saknad innan jag insåg att själva poängen med att vara människa är att hitta sin plats." Så skriver Tomas Sjödin som är pastor i Smyrnakykan i Göteborg, föreläsare och författare i boken "Den som hittar sin plats tar ingen annans" som nu finns i pocket. Men hur hittar man sin plats och hur vet man att man hamnat rätt? Författaren söker efter svaren och tar hjälp av en förebild och tvillingsjäl - han som också hette Tomas och kallades Tvivlaren men som känns som en tvilling. Sjödin låter oss följa med på en personlig resa som börjar i barndomens Kramfors och tar oss till italienska Abruzzo, till Tiberias vid Gennesarets sjö, till Potsdam utanför Berlin och till indiska Kerala - i spåren efter den historiske Tomas som kastade loss för sitt livs kanske största äventyr.I förbifarten får man lära sig mer om Tomaskyrkan i Indien, en kyka med miljoner medlemmar. Den vet vi väst väldigt lite om. Fram växer en hoppfull berättelse om tvivel och övertygelser, om att resa i vindens riktning, om att gå fast man inte vågar, om att leta för att till slut hitta sin egen plats. Jag tycker mycket om Sjödins tankeböcker. Han är varken påstridig eller mästrande utan mer som en vän man kan fråga om allt. I dessa mörka tider får man inte glömma att ge själen den näring den behöver för att orka. Att läsa Sjödin är både klokt och nyttigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar